TAJUK BUKU : ACTION RESEARCH IN HIGHER EDUCATIONAUTHOR: ORTRUN ZUBER-SKERRITT.
BAGAIMANA DATA DIANALISIS
Dalam buku ini kajian dibuat adalah kepada pelajar yang ingin membuat reseach dan juga penulisan ilmiah yang mana pensyarahnya cuba untuk mempertingkatkan kajian dan penulisan ilmiah pelajarnya dengan melakukan kajian tindakan.Pengumpulan data untuk kajian ini adalah daripada bengkel yang dibuat oleh pensyarah tersebut, yang mana dalam bengkel ini pelbagai masalah tentang penulisan dan kajian serta cara membuat kajian dan penulisan ilmiah yang sebenarnya didedahkan kepada pelajar. yang mana data di kumpul berdasarkan
1. Open-ended questioner kepada pelajarnya berkenaan bengkel tersebut
2. temubual tidak berstruktur kepada pelajarnya selepas bengkel tersebut
3. rakaman video.
Pensyarah menganalis data yang telah dikumpul ini berdasarkan tindakbalas
pelajar terhadap bengkel yang dijalankan. yang mana data-data tersebut terlebih dahulu akan:
1. Disemak, dibaca dan mendengar data-data yang dikumpul itu
2. susunatur dan membuat indeks ke atas data untuk memudahkan proses mencari dan dan mengenalpasti data
3. meneroka perhubungan antara data-data yang diperolehi
4. membuat kesimpulan terhadap data yang diperolehi
5. menulis laporan akhir berkenaan kajia yang dijalankan.
Analisis dari pengumpulan data yang diperolehi ini didapati bengkel ini berjaya memotivasikan serta meningkatkan keyakinan dalam diri pelajar untuk membuat penulisan ilmiah dan juga kajian, yang mana tindak balas yang diperolehi dari pelajar juga mereka menyatakan bahawa program ini perlu diteruskan kepada pelajar-pelajar baru akan datang.
Kekuatan cara penganalisian data
1. Data dikumpul dan diperolehi dari pihak yang terlibat dalam bengkel itu sendiri
2. Pengkaji menggunakan pelbagai kaedah untuk mendapatkan data kajian
3. Pengkaji sendiri yang terlibat secara langsung dalam mengumpul, menganalisis dan penilaian dari data yang diperolehi.
Kelemahan cara penganalisisan data
1. pengkaji hanya bergantung kepada bengkel tersebut sahaja.
JURNAL 1 : Action Research on the Development of a Caring Curriculum inTaiwan: Part II.
Penulis: Jane Lee-Hsieh,MSN,RN;Chien-Lin Kuo,MS,RN;Michael A.Turton,MA;Chin-Lung Hsu,MS;and Hsiu-Chi Chu, MS
analisis data.
pengkaji telah menganalisis data melalui dua cara, iaitu:
1. data kualitatif
- melalui jurnal dan laporan dalam kumpulan kecil yang menunjukkan kefahaman pelajar tentang pelbagai kefahaman tentang pelbagai perkara yang terdapat dalam dunia yang sebenar, bukan semata-mata pesakit yang ingin dirawat.
- memahami pelbagai kemahiran untuk diaplikasikan dalam keperluan penjagaan pesakit.
- contoh: -mempelajari pelbagai manuasia di pelbagai peringkat umur dan drai aspek yang berbeza yang memerlukan pelbagai kemahiran penjagaan.
- pelukan dan sentuhan akan menimbulkan perasaan selesa dan baik.
- tindakbalas pelajar :
i. kos ini harus dipelajari oleh semua pelajar di auniversiti ini.
ii. kos ini sangat seronok-banyak aktiviti iaitu daripada video kepada simulasi kepada mempratikkan sendiri.
iii. kos / kelas yang dapat memberikan peluang kepada pelajar untuk memberikan pendapat/idea sendiri.
iv. boleh atau berpeluang membuat jurnal daripada pengalaman sendiri.
2. data kuantitatif
- berdasarkan daripada keputusan positif daripada data kualitatatif
-berdasarakan soal selidik.
-91% daripada 147 daripada laporan pesakit menyatakan pelajar selalu menun jukkan sikap ambil berat yang tinggi.
- 81% laporan pesakit menyatakan pelajar menunjukkan sikap profesional yang rendah , ini disebabkan pelajar merupakan jururawat baru/ pengalaman baru.
kekuatan
-melihat kepada data kuantitatif dan data kualitatif yang melihat kesan secara keseluruhan antara pelajar dan pesakit.
kolokium -Meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dengan menggunakan kaedah "verbal repeatition" dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
-Kajian menunjukkan bahawa kaedah verbal repeatition yang digunakan mampu meningkatkan keyakinan pelajar untuk berkomunikasi secara lisan.
-Berdasarkan kepada keputusan kajian yang diperolehi mendapati bahawa sebanyak 70% pelajar sudah mula menunjukkan keyakinan mereka untuk bertutur semasa proses P&P.
REFLEKSI 10 BULAN PROGRAM DPLI UKM
14 years ago
0 comments:
Post a Comment