Saturday, November 21, 2009

AKTIVITI 8 : TUGASAN 4- MINI KAJIAN TINDAKAN

CADANGAN UNTUK MENGATASI KELEMAHAN PENGAJARAN-PENGAJARAN SUBJEK BERKENAAN, BERDASARKAN:

i) Cadangan secara individu:


-Guru harus menggunakan arahan yang tepat atau sesuai supaya pelajar benar-benar faham dengan kehendak pembelajaran. Sebelum memulakan pengajaran, pelajar pasti akan tertanya-tanya apa yang apa dipelajari pada hari ini. Apabila guru mula masuk ke dalam kelas terutamanya guru yang menggunakan kaedah inkuiri ini, maka guru harus memberi penerangan atau arahan yang jelas dan tepat dengan menggunakan bahasa yang di fahami agar pelajar dapat memahami apa yang kehendak pembelajaran pada hari tersebut. Selain itu, guru harus tahu apa yang harus dilakukan oleh pelajar dan apa peranan guru semasa proses pembelajaran sedang dijalankan iaitu lebih kepada teknik "scafolding" agar pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.



ii) Cadangan secara kumpulan :

- Guru harus memberi fokus kepada pembelajaran ke arah berpusatkan pelajar agar objektif pembelajaran pada hari tersebut tercapai. Apabila guru lebih banyak bercakap berbanding membantu, maka pembelajaran yang pada asalnya lebih fokus ke arah berpusatkan pelajar akan lebih ke arah berpusatkan guru. Semasa proses pembelajaran, guru harus menjadi pembimbing kepada pelajar agar pelajar dapat meneroka sendiri pembelajaran.

iii) Cadangan kumpulan lain:

- Guru harus bijak memantau pelajar agar semua pelajar bekerjasama dalam melaksanakan tugas yang di beri. Guru harus peka terhadap setiap pelajarnya agar semua pelajar dapat menjalankan pembelajaran secara inkuiri ini. Ini amat penting kerana, setiap apa yang akan di pelajari pelajar pada hari tersebut adalah bergantung kepada pemahaman dan penerimaan pelajar sendiri terhadap pembelajaran tersebut.

iv) literatur review

0 comments: