Saturday, November 7, 2009

AKTIVITI 1: APA ITU KAJIAN TINDAKAN?

TAJUK BUKU : ACTION RESEARCH IN HIGHER EDUCATIONAUTHOR: ORTRUN ZUBER-SKERRITT.






Apa itu kajian tindakan ?




Menurut buku ini kajian tindakan boleh disimpulkan berdasarkan model CRAPS:


Critical-masalah yang hendak dikaji.menyediakan satu penyelesaian yang praktikal terhadap masalah yang ditemui.

Reflective- membuat refleksi dalam masalah terutamanya dalam memilih kajian yang sesuai.membina pengetahuan baru dan mencari cara baru untuk menguji pengesahan.

Accountable- bertanggungjawab untuk mencari jalan penyelesaian masalah melalui keputusan penyelidikan yang dijalankan.

Self-evaluating - membuat penilaian kendiri iaitu mempraktikan dan mengaplikaskan dalam proses mengumpul dan mentafsir data untuk membuktikan kaedah atau teknik yang digunakan.

Participative- perkembangan secara berterusan terhadap tindakan yang diamalkan ke tahap yang lebih profesional.

Pengkaji/pensyarah mengenal pasti masalah telebih dahulu berdasarkan refleksi yang dilakukan dalam proses pengajaran yang dijalankan, kemudian pengkaji ini sendiri akan cuba mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang ditemui dan mempraktikkan apa yang telah ditemui tersebut untuk meningkatkan lagi pengajaran mereka. Di sini pesyarah akan akan sentiasa melakukan refleksi terhadap pengajaran yang dilakukan untuk melakukan penambahbaikan terhadap masalah yang ditemui. Secara ringkasnya buku ini menyatakan bahawa kajian tindakan ialah menyediakan penyelesaian yang praktikal terhadap masalah yang ditemui.


ULASAN BUKU



Buku ini bertujuan untuk meningkatkan praktikal, kemahiran dan situasi dalam pengajaran dan pembelajaran bagi pensyarah dan pelajar di pendidikan tinggi.Buku ini mengandungi tiga bahagian utama iaitu kajian tindakan dalam pendidikan tinggi (Bab 1), contoh-contoh kajian tindakan (Bab 2-4) dan refleksi tentang kajian tindakan (Bab 5-6).



Bab 1

Menerangkan secara ringkas tentang perkaitan berkenaan ciri-ciri kajian tindakan dan teori-teori yang berkaitan dengan proses dan prosedur kajian tindakan. i juga menyediakan pembuktian tentang kajian tindakan, sebab mengapa ia perlu di praktikkan di dalam pendidikan tinggi. model CRASP dan kerangka teorikal di bincangkan dengan lebih detail dalam buku Professional Development in Higher Education-A Theoretical Framework For Action Research, 1992. Buku ini menerangkan tentang contoh -contoh dan refleksi tentang peningkatan pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan tinggi.

Bab 2

Menjelaskan tentang kemahiran yang boleh digunakan oleh pelajar untuk membangunkan diri mereka sebagai pelajar pendidikan tinggi secara sistematik dan intergrasi dengan pelajar di dalam program selaras dengan aktiviti pembelajaran. Study case daripada Griffith University membincangkan pengalaman pelajar dalam mengamalkan prinsip pembelajaran berasaskan penyelidikan iaitu "pembelajaran dengan penyelidikan" dan "melalui perbincangan" dalam "menyelesaikan masalah" dan " mendalami maksud pendekatan dalam pembelajaran". Kajian melibatkan bengkel intergrasi pelajar kemahiran pembelajaran dan penyelesaian masalah dalam program tahun satu. Walaupun program kemahiran pembelajaran ini menunjukkan respon pada masalah pelajar dalam Griffth University, ia boleh menjadi bahan bacaan dan boleh di adaptasi dalam konteks pendidikan untuk pendidikan tinggi di institusi lain.


Bab 3

Bab 3 membincangkan tentang pembangunan sistematik dan intergrasi kemahiran penyelidikan pelajar dalam program lepasan ijazah. case study daripada Griffth University menunjukkan peningkatan projek kajian tindakan dengan guru-guru di universiti, menggambarkan 5 strategi:

i. Memperlihatkan program lepasan ijazah, mengenalpasti maslah pelajar dan jarak antara harapan institusi dan keperluan pelajar.

ii. Model bengkel untuk meningkatkan kemahiran dalam penyelidikan dan penulisan tesis.

iii. Fokus dalam dua masalah utama dalam proses penulisan tesis.

iv. Mereka, melaksana dan menilai sebab dalam kos 'Masalah dan Method dalam Penyelidikan' untuk bakal penyelidik dalam sains sosial sebagai satu model alternatif dan bahan untuk penilai dalam pendidikan lepasan ijazah.

v. Bagaimana penyelidikan membawa perubahan kepada metakognitif pelajar dan membawa kepada kemunculan sesuatu perubahan personal dalam kesan penyelidikan tersebut.

Ia merupakan satu penyelidikan dan pembagunan pendidikan dalam program lepasan ijazah. bab ini juga meneroka tentang sesuatu isu dan mengenalpasti masalah di Griffth University dan tempat-tempat lain. penggunaan metodologi mungkin boleh di adaptasikan dalam mempraktikan konteks pendidikan di institusi pendiddikan tinggi.


Bab 4

Bab 4 menerangkan pengenalan tentang metodologi penyelidikan yang digunakan dalam pendidikan tinggi, di mana ia di gunakan sebagai personal teori dalam beberapa aspek pendidikan tinggi (seperti penyelidikan, pengajaran dan pembangunan profesional) dan di mana ia sebagai satu alternatif lain bagi pengkaji yang masih menggunakan cara atau metodologi tradisional (seperti soal selidik, temu bual atau perbincangan kumpulan). menekan himpunan jaringan teknik Kelly's sebagai andaian teori asas kepada teori. sesetengah contoh memberi gambaran bagaimana metodologi penyelidikan di aplikasikan dalam penyelidikan dan pembagunan pendidikan tinggi dan bagaimana ia mungkin membantu manusia membina semula pengajaran atau peyelidikan mereka.
Bab 5
Menggunakan himpunan jaringan teknologi untuk membina kemunculan personal tentang pembangunan profesional akademik bagi mereka yang terlibat dalam projek kajian tindakan dalam Bab 2 dan Bab 3, Sebagaimana mereka yang terlibat dalam pembagunan aktiviti. keputusan menandakan bahawa mereka yang terlibat dalam penyediaan tesis merupakan metodologi yang efaktif dalam pembanguan profesional.
Bab 6
Bab 6 menerangkan tentang refleksi sebagai pembimbing dalam pendidikan tinggi. ia melibatkan hubungan semulajadi dalam kajian tindakan:
i. Untuk pelajar mempelajari tentang pembelajaran mereka sendiri dalam kos atau program akademik.
ii. Untuk kakitangan mempelajari tentang pembelajaran pelajar.
iii. Untuk pensyarah mempelajari tentang kedua-dua perkara di atas.


MODEL-MODEL KAJIAN TINDAKAN
  1. Model kemmis & McTaggart 1988

  2. Model Elliott

  3. Model Somekh 1989

  4. Model Ebbutt 1985

  5. Model Mckennan 1994

  6. Model Stringer 2004

Model Kemmiss & McTaggart





Medel Elliott



Model Ebbutt

Model Mckennan


Model Stringer

Bagaimana kajian tindakan di jalankan.

-melalui buku ini, kajian tindakan dijalankan berdasarkan kepada maksud kajian tindakan ini sendiri iaitu menggunakan model CRASP.

-secara ringkasnya , ia dijalankan secara:

i. mengenalpasti masalah secara penemuan kolaburatif yang dilakaukan berdasarkan refleksi ke atas pengajaran yang di lakukan.

ii. pengkaji bertanggungjawab mencari penyelesaian terhadap masalah yang ditemui.

iii. pengkaji pengaplikasikan kaedah atau teknik yang ditemui untuk penyelesaian masalah tersebut.

iv. pengkaji terlibat secara langsung dalam kajian yang dijalankan.

PROSEDUR ATAU BAGAIMANA KAJIAN TINDAKAN DIJALANKAN


1. Mengenalpasti masalah dalam kokurikulum


2. Mencari strategi penyelesaian bagi masalah yang ditemui


3. Melakasanakan strategi penyelasaian yang ditemui


4. Menilai strategi yang telah digunakan


5. Membuat refleksi keputusan secara kumpulan


6. Membuat kesimpulan/ ada masalah baru yang ditemui


7. Jika ada masalah baru yang ditemui ulang semula step awal kajian ini, sehingga pengkaji berpuas hati dengan peningkatan yang diperolehi


8. Membuat laporan dapatan yang mereka temui, laporan dalaman ke jawatankuasa program sekolah (School of Modern Asian Studies) kemudian jawatankuasa tersebut akan berbincang dan membuat keputusan sama akan ulang semual proses kajian yang dijalankan ataupun jika terjamin strategi atau ditulis sebagai kertas penyelidikan pertamanya akan dibentang dan dibincangkan dalam konferens dan kemudian disemak dan disumit sebagai jurnal untuk pengajian tinggi.


Atau dengan kata lainya pensyarah di Universiti ini akan mengikuti proseder kajian tindakan yang diperkenalkan oleh Kemmis yang mana meliputi proses perancangan, tindakan, penilaian dan juga refleksi.

0 comments: